Kulturmøder på Roskilde Festival Rotating Header Image

Hindenburg

Med et radioprojekt som Kulturmøder på Roskilde Festival, skal der redigeres en del, før de 6 podcast ligger klar. Til dette valgte vi et dansk redigerings-program: Hindenburg, der er udviklet bl.a. af Nick  Dunkerley, der tidligere har arbejdet som tekniker på web- & teknik mv. programmet Harddisken på P1. Men efter DR fyrede deres radioteknikere, samt overlod den meste (radio)teknik til deres journalister og studieværter, har Dunkerly m.fl. arbejdet på at udvikle Hindenburg til netop radio- og podcastproduktion.

Teamet bag Hindenburg lod os nok så venligt gratis bruge deres professionelle version, hvorfor vi kvitterer med info om og omtale af Hindenburg her på sitet. I den anledning stillede vi Nick Dunkerley fem spørgsmål om programmet samt om idealerne bag Hindenburg, herunder om hvorfor bl.a. afrikanere m.fl. skal betale en reduceret pris…

Hvorfor har i udviklet Hindenburg?
Vi har udviklet Hindenburg for at journalister skulle have let forståelige værktøjer ved hånden til at producere radio indslag, som kan overholde broadcast kvalitets krav. Baggrunden herfor er, at der er færre og færre lyd-tekniker til at hjælpe journalister med at sætte niveauer, EQ og kompression, så indslaget lyder godt.

Hvorfor er Hindenburg bedre end andre redigeringsprogrammer?
Hindenburg er ikke bedre end andre lyd redigerings programmer. Det har bare et andet fokus. Gængse lyd redigerings programmer fokuserer på musik produktion, hvilket de er rigtig gode til. Hindenburg Journalist fokuserer på historiefortælling og radio, dvs. på audio produktion. Og netop fordi vi har et meget smalt fokus, kan vi optimere programmet til netop denne produktionsform.

Hvad kan Hindenburg, som andre redigeringsprogrammer ikke kan?
Programmet er intuitivt og hjælpsomt. I korte træk kan man sige, at hvis man blot overlader de mest elementære niveau-sætninger til Hindenburg Journalist, ja så kan programmet umiddelbart sendes i radioen, som podcast mv. Og det samme gælder for effekter. Det er faktisk ofte vanskeligt for journalister at sætte EQ og kompression på deres egne stemmer. Det kan især værre vanskeligt i fald man mixer med hovedtelefoner på. Med Hindenburg Journalist skal man ikke gøre sig den slags bekymringer.

Hvorfor skal fattige i Afrika betale mindre for Hindenburg end os andre?
Et af bevæggrundene til at udvikle Hindenburg Journalist var, at også journalister i udviklingslande skulle have de samme redigerings værktøjer som os i den rige del af verden. En af mange udfordringer journalister står med, er bl.a. at forstå de specifikationer, der skal til for at kunne levere til en radio station. Hindenburg Journalist forsøger at mindske de tekniske hindringer. Det kan være udfordrende nok for journalister at lave historier i spirende demokratier, hvorfor manglende økonomiske midler ikke skal værre endnu en hindring! Derfor leverer vi den fulde udgave af programmet til en meget reduceret pris. Og den enkelte journalist er tilmed i stand til at hente en gratis udgave. For historien må altid komme først!

Er der nyt på vej?
Vi lancerede Hindenburg Journalist PRO til køb på nettet 6. juli. I den forbindelse vil der også komme en opgradering til den nuværende Hindenburg Journalist. Den fremtidige udvikling består, som altid, i at lave værktøjer til radio journalister. Og vi har stadig mange ideer til nyttige værktøjer der skal udvikles.

Af nye ting man i Hindenburg Journalist PRO kan se frem til er:

  • Chapter markers, hvor man kan opdele sine programmer i kapitler.
  • One Click Publish; hvor man kan uploade sit program som Podcast.
  • Tilføjer man kapitler i sin podcast vil man kunne upload som Enhanced Podcast. På den måde kan lytterne lettere navigere rundt i længere magasin-programmer og podcast.

Kulturmøder på Roskilde Festival producerede i alt 6 podcast om:

  1. Ensomhed på Roskilde Festival om et af Roskilde Festivals helt store tabuer, at føle sig ensom f.eks. midt i et festligt menneskehav.
  2. All About the Dresses om Gertrud & Katrine, der på andet år er konferencierer på Odeon Scenen.
  3. Katrine og duften om Roskilde Festivals mange lugte – lige fra urinstøv, mennesker, sved til øl og meget, meget mere. Og om ikke at have nogen luftesans overhovedet.
  4. Kvinder, kusse og køn om kvinderoller på Roskilde Festival og svar på det, som du gerne vil vide om kvinders seksualitet, men som du måske er bange for at spørge om… Hør også om hygiejne, kødfløjter og Camp Cunt, samt om kussomaten…og mænd der sluger.
  5. Urmennesket på festival om hvad der sker, når det moderne menneske giver los ved den årlige og rituelle åbning af festival.pladsen torsdag kl. 17.00. Her er der nemlig tradition for, at publikum styrtløber op til Orange Scene, hvor det altså gælder om at komme allerførst.
  6. African Youth Panel.
    Her undersøger Linn Katarina Grubström sammen med medlemmer fra African Youth Panel i Østafrika, hvilke kulturmøder man støder på, når man som hun og African Youth Panel er på sin allerførste musikfestival.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


one × = 4